Jak fungují skutečné sankce
Jejich zdrcující zásah v plné míře pocítila například ukrajinská automobilka ZAZ, která fakticky zastavila výrobu automobilů a propustila značnou část pracovníků. Zaporožje, kde se výrobní haly ZAZ nachází, leží daleko od zóny "protiteroristické operace", továrnu netrefily žádné miny a rakety. Zasáhly jí daně, kurz hřivny, snížení kupní síly Ukrajinců a propad exportu.
Jiná ukrajinská automobilka LAZ sídlí v západoukrajinském Lvovu, kde se také nestřílí. Narazil jsem na rozhovor novináře Děnise Kacylo se spolumajitelem podniku Igorem Čurkinem. Publikace, kterou určitě nenajdete v tuzemském tisku, mě natolik ohromila (i když nepřekvapila), že počítám za nutně část tohoto rozhovoru pro vás tlumočit. (Originál je tady. Je to ukrajinský zpravodajský website, který s proputinovskou propagandou nemá nic společného).
- Máte výrobní haly na Ukrajině. Které z nich fungují? Co teď vyrábíte a kolik?
- Máme dnes za úkol vůbec zachránit výrobu. Podrobněji mluvit nebudu.
- Primátor Lvovu Andrej Sadovoj říká, že LAZ fakticky nefunguje. Co se děje v továrně?
- Kvůli politické a ekonomické situaci v zemi nikdo ze zahraničních partnerů nebere ukrajinské firmy vážně - straní se nás, jako nakažených. Stískají ruce na jednání, ale nic víc. Už nás přestali zvát na fóra a semináře. Dřív se sypaly poptávky od evropských dodavatelů, dnes je ticho.
- EU jednostranně snížil, a v některých případech vůbec zrušil celní poplatky na ukrajinské zboží. Jak budete konkurovat s Evropou po podpisu ekonomické části Asociační dohody?
- Pokud podepíše Ukrajina ekonomickou část Dohody, žádný ukrajinský podnik nepřežije. Studoval jsem zahraniční praxi. V Rumunsku, Bulharsku, Maďarsku žádný podnik nezůstal, vůbec. Momentálně není reálně pro ukrajinské podniky vyhrát nějaký evropský tendr na dodávku techniky. Hlavní problém je to, že nemáme levný finanční zdroj. Strategie EU v takovém případě spočívá v uzavření podniku v zemích jako Ukrajina. My jsme pro Západ jenom odbytiště.
- Vloni jste anoncovali vznik pobočky City Transport Group, která by měla prezentovat vaši společnost v Rusku. Funguje dnes?
- Ale ne. Nemůžeme dnes vážně mluvit o spolupráce s Ruskem. Dříve byl pro ně LAZ zajímavou značkou, dnes, když slyší, že jsme ze Lvova, nechtějí s námi ani mluvit.
- V květnu jste mluvil o výstavbě továrny na výrobu nízkopodlažních autobusů v Brazílii. V jakém stadiu se projekt nachází?
- Brazílie je velmi zajímavý tržní segment. Ale teď je tam Rusko, oni se přátelí, staví továrny, elektrárny a tak dále. Nechtějí spolupracovat s nikým jiným.
- A co vám překáží obchodovat v tuzemsku? Městská doprava má docela stará vozidla. Vidíte tu možnosti?
- Tuzemský trh neexistuje. Prostě zemřel. Myslím si, že na tři až čtyři roky můžeme na to zapomenout. Lvov dluží nám ještě za techniku, co jsme dodali k Euro-2012, 70 milionů hřiven (112 mln korun) - za 40 autobusů a trolejbusů, Kyjev - 80 milionů (128 mln korun). Menší dluh má před námi Sevastopol - za 14 trolejbusů.
- Zaplatí dluhy?
- Tyto peníze neuvidíme. Lvov nezaplatil ani korunu. Já to ovlivnit nemohu.
- A co státní zakázky? Třeba AvtoKraz dostal velkou vojenskou zakázku. Nebyla by pro vás podpora?
- Zakázka na 100 aut - je to k smíchu. Oni mají kapacitu pro výrobu 6000 aut. Moc jim taková zakázka pomůže? Za rok dostanou zakázku na 10 aut, další rok vůbec na jedno auto. A tím všechno končí. Pro velkou výrobu je třeba mít východ na vnější trhy.
Takhle fungují skutečné, nevyhlášené sankce. Krachující ukrajinské automobilky samozřejmě neprezentují žalostný stav celé ukrajinské ekonomiky. Na to se ptejte analytiky.
A prosím trolly se neobtěžovat s komentáři. Nejsem kremelský agent a nedostávám za blogy ani vindru.
Sergej Kondakov
Dobrodinec Soukup
Občas přichází i dobré zprávy. Volala právnička, řekla, že soud se rozhodl v náš prospěch. Sice rozsudek formálně ještě není pravomocný, ale pro odvolání fakticky není důvod.
Sergej Kondakov
Strop lepších zítřků
Vždycky jsem říkal, že v Bruselu sedí géniové. Proto s obrovským optimismem se dívám do lepších zítřků, které se tam pro nás buduje. A snažím se brát z Bruselu příklad.
Sergej Kondakov
Jak jsem v mládí četl o Jaromíru Soukupovi
Myslel jsem si, že jsme dosáhli dna. Ale ze spodu zaklepali. Zaklepal, pochopitelně, miliardář, mediální magnát a /nejenom/můj dlužník Jaromír Soukup. Zaklepal tím, že se nic nestalo.
Sergej Kondakov
Přelet nad Čapím hnízdem
Policie a soud leze pod kůži Andreji Babišovi, ale hnutígenosse a celému jeho hnutí to vůbec nevadí. Přízeň občanů to nesnižuje. Proč?
Sergej Kondakov
Jaromír Soukup: Neplatit, neplatit, neplatit!
Ahoj všichni! Nebyl jsem tu dlouho, uch! I když ta dnešní doba, kdy dějiny skáčou, jako šílené koně, prostě nutí vlézt do veřejné diskuze o vezdejších problémech.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
VIDEO: Kdo nejlíp vříská? Soutěž v imitaci racků vyhrál malý chlapec
Devítiletý Cooper Wallace z britského Chesterfieldu v neděli vyhrál čtvrté mistrovství Evropy v...
Ukrajinci se snaží před bojem utéct do Rumunska, v řece mnozí najdou smrt
Tisíce Ukrajinců se od počátku ruské invaze pokusily překonat řeku Tisu na hranici s Rumunskem ve...
Mohly by hlídat tisíce dětí. Většině z dětských skupin ale stát nedá peníze
Premium Míst pro děti ve školkách je zoufalý nedostatek. Státu se pro letošek přihlásilo 180 lidí z...
Izraelský ministr Ben Gvir měl nehodu, auto po nárazu skončilo na střeše
Izraelský ministr národní bezpečnosti Itamar Ben Gvir měl autonehodu ve městě Ramla ve středu země....
Prodej rovinatého pozemku pro stavbu RD, Vstiš, Dobřany, 828 m2
Vstiš, okres Plzeň-Jih
2 621 000 Kč
- Počet článků 129
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2357x
Pocházím z Ruska, přesněji řečeno, ze Sovětského svazu. Když jsem pracoval jako kameraman a režisér, politiky jsem se stranil. Ale za "perestrojku", na konci 80. let minulého staletí musel jsem zúčastnit procesu velkých společenských změn. Od té doby se hodně zajímám o politiku a vliv "velké" politiky na život obyčejného občana.
Přestěhoval jsem do Česka v půli 90. let, postupně jsem se vrátil do branže. Ale zájem o politiku jsem neztratil.
Zažíváme velké změny. Už zase. Musím se k tomu vyjadřovat.