Mír Doněcku, sankce Rusku!
Nicméně se stupeň konfliktu snížil. Nastala nová fáze krize. Možná se spustil proces, ve kterém převládaje dialog, nikoli zbraně.
Prezident Ukrajiny Petro Porošenko řekl, že příměří bylo dosaženo na základě jeho mírového plánu.
Generální tajemník NATO Anders Fogh Rasmussen řekl, že minské příměří je produktem protiruských sankcí.
Prezident RF Vladimír Putin, který cestou do Mongolska v letadle nastínil pár poznámek k příměří (de facto jenom opsal příslušnou kapitolu učebnice polittechnologie), neřekl nic.
Vrchní činitelé EU Herman Van Rompuy a Jose Barroso řekli, že Rusko zaslouží nové sankce. Zrovna v pondělí budou vyhlášeny.
Upřímně řečeno nejsem zvědav, jaké budou. Koho může zajímat to, co implicitně nefunguje a fungovat nebude?
Je mnohem zajímavější položit si otázku: A co na to Rusko? Čím odpoví? Zatím jeho protiopatření byly mnohem účinnější a bolely Evropu víc, než "ekonomická výchova" Ruska.
Z toho, co nechalo slyšet ruské ministerstvo zahraničí, dá se vyčíst dva potenciální kroky, jako možná protiopatření. Ten první by se dotýkal strojírenského průmyslu. Jednoduše řečeno, Rusko by přestalo nakupovat evropské stroje a dopravní prostředky. Poznámka. Evropský vývoz do Ruska v tomto sektoru činí 56,7 miliard eur. Pro porovnání: potravin vyvážíme za 8,8 miliard eur, což je pětkrát méně. Ruské embargo na export potravin pocítili zemědělci okamžitě a bolestně. A budou cítit dál, vezme-li v úvahu trvalou ztrátu trhu. Takže zásah do strojírenství bude pětkrát citelnější.
Moskva otevřeně varovala o tom, že mohla by omezit nebo zakázat evropským aeroliniím přelety přes ruský vzdušný prostor. Těch letu mají British Airways, Lufthansy, Virgin Atlantic nebo Air France docela hodně, jedna Lufthansa uskuteční denně až 180 letů do asijských měst přes Sibiř. Lety by se prodloužily cca o hodinu a půl, letenky by se zdražily a řada leteckých společností by se určitě podlehla konkurentům. Stalo by leteckým společnostem cca 4 miliardy eur přímých ztrát ročně, nepočítaje trvalé výsledky. Rusko by přišlo o pouhých 300 milionů eur tranzitních poplatků ročně.
Jako členská země Evropské unie, pocítí Česko každou odvetnou sankci ze strany Ruska. Třeba naše armáda klidně mohla by přijít za pár měsíců o funkční vrtulníky, kdyby se zrušily dodávky náhradních dílů. Ale je to drobnost v porovnání se skutečně velkými riziky v případě vážných protisankcí.
Máme dvě jaderné elektrárny, které vyrábí třetinu české elektřiny. Máme ložiska uranu, ale neumíme ho obohacovat. Dělá se to pro nás v Rusku, odkud dovážíme palivové články pro Temelín a Dukovany. Jsme na tomto druhu importu absolutně závislí. Není to dobře, není to špatně, prostě to tak je. Pokud by dodával články někdo jiný, byli bychom závislí na jiném nenahraditelném zdroji. Tak s už monopolisty chodí.
Musíme počítat s tím, že třetina elektřiny v Česku se vyrábí pravě jadernými elektrárnami. Přerušení dodávek palivových článků bude přímo ohrožovat energetickou bezpečnost země.
Ale všechna ta rizika, která tam rýsují média, blednou ve srovnání s jedním esem v ruském rukávu. To eso se nazývá palladium. Tento kov stojí čtyřikrát víc, než zlato, ale nedejbůh nám poznat jeho skutečnou cenu!
Co to je palladium i čím je tolik důležitý? Bez palladia nesestrojíte žádné auto. Výroba olejového filtru a katalyzátoru potřebuje palladium.
Rusko těží 43% palladia ve světě. 39% těží Jihoafrická republika, která však dlouho čelí stalým stávkám horníků, což komplikuje dodávky kovu. Palladia i tak je nedostatek, a představte si takovou noční můru: Rusko zvolí skutečně tvrdou odvetu a adresně zakáže vývoz palladia do Evropy a dodávky vybraným podnikům. Co se stane s automobilovým průmyslem?
Zastaví se. Evropa bude muset většinu automobilek jednoduše uzavřít a dělníky propustit. Zhroutí se vedlejší výroba. Vážně poroste nezaměstnanost. Včerejší recese bude nám připadat jako ekonomický boom.
Z obyčejného auta se velmi brzy stane "rozkoš", nikoli dopravní prostředek. Naučíme se zapřáhat koně…
Ale na druhé straně řekneme "čao" dopravním zácpám, zlepší se ekologie velkoměst. A hlavně budeme vést zdravý život - chodit do hospody pěšky. Jako Honza Procházka. Jako Johny Walker. Třeba i přemýšlet.
Sergej Kondakov
Dobrodinec Soukup
Občas přichází i dobré zprávy. Volala právnička, řekla, že soud se rozhodl v náš prospěch. Sice rozsudek formálně ještě není pravomocný, ale pro odvolání fakticky není důvod.
Sergej Kondakov
Strop lepších zítřků
Vždycky jsem říkal, že v Bruselu sedí géniové. Proto s obrovským optimismem se dívám do lepších zítřků, které se tam pro nás buduje. A snažím se brát z Bruselu příklad.
Sergej Kondakov
Jak jsem v mládí četl o Jaromíru Soukupovi
Myslel jsem si, že jsme dosáhli dna. Ale ze spodu zaklepali. Zaklepal, pochopitelně, miliardář, mediální magnát a /nejenom/můj dlužník Jaromír Soukup. Zaklepal tím, že se nic nestalo.
Sergej Kondakov
Přelet nad Čapím hnízdem
Policie a soud leze pod kůži Andreji Babišovi, ale hnutígenosse a celému jeho hnutí to vůbec nevadí. Přízeň občanů to nesnižuje. Proč?
Sergej Kondakov
Jaromír Soukup: Neplatit, neplatit, neplatit!
Ahoj všichni! Nebyl jsem tu dlouho, uch! I když ta dnešní doba, kdy dějiny skáčou, jako šílené koně, prostě nutí vlézt do veřejné diskuze o vezdejších problémech.
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma
Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...
Vrtulník íránského prezidenta havaroval v mlze, záchranáři po něm pátrají
Aktualizujeme Na severu Íránu v neděli havaroval vrtulník s íránským prezidentem Ebrahímem Raísím, jehož stav je...
V Maďarsku havaroval na Dunaji motorový člun. Dva lidé zemřeli, pět se pohřešuje
Dva lidé zemřeli při lodní nehodě na řece Dunaj severně od maďarské metropole Budapešti, uvedla v...
Obrat. Neučte už sporné teorie o 72 pohlavích, instruuje britská vláda školy
Britská vláda představila nové pokyny pro sexuální výchovu. Vyzývá v nich školy, aby přestaly učit...
Armáda pošle miliardy „do luftu“. Kbely dostanou novou věž a dopravní letadla
Armádní letectvo získá o téměř devatenáct miliard korun víc pro následující čtyři roky, než bylo...
Servisní a aplikační technik (m/ž) - mzda až 55.000 Kč
ZOLLER CZECH s.r.o.
Plzeňský kraj
nabízený plat:
50 000 - 55 000 Kč
- Počet článků 129
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2357x
Pocházím z Ruska, přesněji řečeno, ze Sovětského svazu. Když jsem pracoval jako kameraman a režisér, politiky jsem se stranil. Ale za "perestrojku", na konci 80. let minulého staletí musel jsem zúčastnit procesu velkých společenských změn. Od té doby se hodně zajímám o politiku a vliv "velké" politiky na život obyčejného občana.
Přestěhoval jsem do Česka v půli 90. let, postupně jsem se vrátil do branže. Ale zájem o politiku jsem neztratil.
Zažíváme velké změny. Už zase. Musím se k tomu vyjadřovat.